האוקראינים יצטרכו לחיות עם הפסקות חשמל במשך מספר שנים לפחות, שכן מערכת החשמל ניזוקה קשות וחסרה בה עתודות מספיקות. המצב הקשה ביותר נמצא כעת בערים גדולות ובאזורים בחזית, כאשר הפסקות שיא צפויות בחורף ובקיץ.
כך ציין מנהל מרכז המחקר לאנרגיה, אולכסנדר חרצ'נקו, בתגובה. טלגרףלדבריו, הפסקות חשמל עלולות להתרחש בכל עת במשך לפחות כמה שנים הקרובות.
הבעיה העיקרית היא דלדול פיזי של התשתיות. לא רק תחנות כוח ניזוקות, אלא גם רשתות חלוקה, שנאים וצמתים שעליהם תלויה אספקת החשמל למאות אלפי צרכנים.
המצב הוא כזה ששנאי אחד יכול לספק חשמל ל-100-300 אלף משפחות, ותקלה או נזק שלו מובילים לאזורים גדולים להישאר ללא חשמל. יחד עם זאת, לעתים קרובות פשוט אין קיבולת גיבוי.
למעשה, המערכת פועלת "על הקצה", ללא מרווח ביטחון מספיק, וגם ללא התקפות חדשות, השבתות חירום אפשריות. אפילו עם זמינות מימון וסיוע טכני, שיקום מלא של מערכת החשמל הוא עניין של שנים.
לדברי המומחה, התקופה המינימלית היא כשלוש שנים. והסיבה לכך אינה רק בכסף, משום שישנן מגבלות טכניות אובייקטיביות. ייצור ואספקה של ציוד לוקחים זמן, ולא ניתן לשקם מתקני אנרגיה מורכבים "בתוך מספר חודשים". במילים אחרות, אפילו משאבים מקסימליים אינם מסוגלים להאיץ תהליכים אלה פי כמה.
הסיכונים הגדולים ביותר להפסקות חשמל הם באזורים בעלי צריכה גבוהה, שסבלו נזק משמעותי, וממוקמים קרוב יותר לאזורי התקיפה. אלה כוללים:
קייב;
אודסה;
אזור חרקוב;
אזור סומי;
אזור צ'רניהיב.
זהו המקום שבו המערכת פועלת עם העומס הגבוה ביותר ועם מרווח הבטיחות הנמוך ביותר. בפרט, ישנן שתי תקופות בהן העומס על מערכת החשמל עולה בחדות:
חורף – עקב חימום וצריכת שיא;
יולי-אוגוסט - בגלל מזגנים וחום.
במהלך תקופות אלו, לוחות הזמנים של הפסקות החשמל עשויים להיות חמורים יותר וארוכים יותר. התרחיש האופטימי מניח שיפור הדרגתי במשך מספר שנים. אך לא צפויה "חזרה מהירה לשגרה".
אפילו בהנחה שהמצב יתייצב לחלוטין, המערכת זקוקה לזמן כדי להתאושש, להתחדש וליצור עתודות. בלעדיו, כל עומס יוביל שוב לכשלים.
כפי שדיווח בעבר באתר OBOZ.UA, ראש משרד הנשיאות, קירילו בודנוב, ציין על בעיות חמורות במגזר האנרגיה של אוקראינה. לדבריו, המדינה מתמודדת עם גירעון גדול בחשמל, ובגלל זה, עונת החימום הבאה של 2026–2027 תהיה קשה.
מאמר זה מצייר תמונה די מפוכחת, ולמען האמת, קשה עבור כולנו. המצב במערכת האנרגיה של אוקראינה נותר קריטי, ותחזיות מומחים מצביעות על כך מחסור בחשמל יהיה המציאות שלנו עד לפחות 2028-2029.
הנה התזות העיקריות מהחומר שיעזרו לכם להבין את היקף האתגר:
למה זה ייקח שנים?
הסיבה העיקרית היא לא רק ההפגזה, אלא גם מונחים טכניים של שיקום.
-
מחזור ייצור: ייצור שנאים וטורבינות רבי עוצמה אורך בין 9 ל-18 חודשים.
-
חוסר עתודות: המערכת פועלת "על גלגלים". כל תקלה בצומת המספק חשמל למאות אלפי אנשים מובילה מיד להפסקות חשמל, משום שלעתים קרובות בלתי אפשרי להעביר צרכנים לקווי גיבוי - הם נהרסו.
-
תקופת ייצוב: התאוששות מלאה ובניית מרווח ביטחון ייקח לפחות 3 רוקי.
היכן המצב הכי קשה?
הסיכונים מתפזרים באופן לא אחיד. ערים גדולות עם אוכלוסייה של מעל מיליון ואזורי קו החזית נפגעות בצורה הקשה ביותר:
-
קייב ואודסה: צריכה עצומה ודיאגרמת צמתים מורכבת.
-
אזורי חרקוב, סומי וצ'רניהיב: קרבה לגבול ולחץ מתמיד על התשתיות.
תקופות קריטיות
מומחי אנרגיה מזהים שני "שיאים" שבהם לוחות הזמנים יהיו הצפופים ביותר:
-
יולי - אוגוסט: עקב השימוש הנרחב במזגנים בתקופת החום.
-
חורף: עקב עונת החימום ושעות האור הקצרות.
חשוב: עונת החימום הבאה 2026-2027, על פי גורמים רשמיים, עלול להיות אחד הקשים ביותר עקב מחסור מצטבר ובלאי של ציוד.
זה דורש מאיתנו לא רק סבלנות, אלא גם הסתגלות - החל מהתקנת פאנלים סולאריים ואגירת אנרגיה ועד להרגל הבנאלי של טעינת סוללות חשמל מראש.

